Adevărata miză a închiderii spitalelor CFR

11 aprilie 2014

Mii de pacienţi sunt trimişi de Ministerul Sănătăţii către clinicile private, iar policlinicile CFR sunt închise deşi au reuşit să se autofinanţeze în anii trecuţi. Adevărata miză a falimentării acestor spitale este una imobiliară, dar important este şi portofoliul uriaş de pacienţi direcţionaţi către mediul privat. Cea mai veche policlinică din Arad, Ambulatoriul CFR, a fost închisă în luna februarie din neglijenţa managerilor şi din lipsa medicilor. Mizele în luarea acestei decizii par să fie terenul şi clădirea de care sunt deja interesate câteva clinici private din Arad. Deşi anul trecut cifrele oficiale ale Spitalului CFR din Timişoara arătau că secţia din Arad era una profitabilă având un număr de peste trei mii de pacienţi, managerul Spitalului clinic CFR din Timişoara a decis că policlinicii CFR din Arad îi lipsea un număr de minimum cinci doctori, necesar obţinerii acreditării pentru a desfăşura servicii de asis­tenţă medicală pentru siguranţa circulaţiei.

                                                       Nu mai e nimic de făcut

Acesta era principalul obiect de activitate al policlinicii, singura autorizată să acorde avize în domeniul transporturilor din zona Arad. Managerul economic al spitalului din Timişoara ne-a declarat că s-ar fi putut găsi medici pentru Arad, însă Ministerul Sănătăţii nu a aprobat deblocarea posturilor vacante. ”Este adevărat că angajaţii de acolo găsiseră câţiva medici dispuşi să lucreze, însă nu i-am putut angaja deoarece ministerul nu a deblocat posturile. Este târziu pentru înscrierea la Comisia de acreditare a unităţilor care pot emite avize pentru siguranţa circulaţiei, aşa că nu mai avem ce face. O să facem o licitaţie să închiriem ce este acolo.Am auzit şi eu că sunt câţiva oameni interesaţi. Este normal să fie pentru că e o clădire destul de mare, în centrul Aradului, cu tradiţie în medicină.Am fost deja contactaţi de câţiva medici pentru închiriere.Nici noi nu ştiam că o să fim mutaţi de la Ministerul Sănătăţii către autorităţile locale”.

Angajaţii policlinicii au trimis memorii în care au găsit soluţii pentru toate problemele şi au depus toate actele pentru a primi în continuare acreditarea necesară funcţionării în condiţii de autofinanţare. Nici conducerea spitalului din Timişoara, nici Ministerul Sănătăţii nu au răspuns solicitărilor angajaţilor şi Uniunii Sindicatelor din Spitalele CFR pentru a rezolva situaţia.   Denisa Popovici, preşedintele Uniunii Sindicatelor din Spitalele CFR, ne-a declarat că situaţia aceasta nu se găseşte doar la Arad. ”Ordonanţa ministrului Relu Fenechiu prin care s-a făcut transferul spitalelor CFR la Ministerul Sănătăţii a dus la desfiinţarea unităţilor medicale, iar terenurile trecute în administarea autorităţilor locale, sau mai ştiu eu cui, pot ajunge mult mai uşor pe mâna baronilor locali şi a clientelei politice.Probleme sunt şi la Craiova, unde au desfiinţat policlinica din Piteşti, şi la Constanţa şi la Iaşi, unde Spitalul CFR deţine câteva hectare de teren în centrul oraşului.” În urma desfiinţării clinicilor respective câteva sute de persoane au fost redistribuite către alte spitale şi sunt acum obligate să facă naveta de la Arad la Timişoara sau de la Piteşti la Craiova.

                           Siguranţa circulaţiei, la mâna unor cabinete de apartament

Desfiinţarea acestor spitale şi policlinici nu are doar o miză imobiliară, ci şi una medicală. Zeci de mii de persoane din Transporturi efectuau până acum vizita medicală într-un sistem medical specializat, aflat în subordinea Ministerului Transporturilor. După trecerea spitalelor CFR la Ministerul Sănătăţii, multe dintre acestea au fost închise şi s-a creat o Comisie de Avizare care a acreditat multe clinici private ce pot emite avizele necesare pentru siguranţa transporturilor. Aceste clinici au preluat activitatea fostelor spitale CFR. La Arad, prin închiderea Ambulatoriului CFR, cei câţiva mii de pacienţi se vor reorienta către o clinică privată care a obţinut în urmă cu puţin timp acreditarea pentru acordarea avizelor necesare în Transporturi. Respectiva clinică privată va fi singura care va oferi astfel de servicii pe o rază de 150 de kilometri, cea mai apropiată unitate medicală similară fiind la Simeria. Aceeaşi situaţie a fost şi la Piteşti, acolo unde policlinica CFR s-a desfiinţat şi toţi pacienţii au trecut la o clinică privată, singura din zonă. Liderul sindicatului medical din CFR consideră că această măsură este una defectuoasă pentru transporturi. ,,Cred că este un atentat la siguranţa circulaţiei ce se întâmplă cu avizele. Desfiinţezi clinicile care au tradiţii de zeci de ani în evaluarea personalului din Transporturi, au competenţe şi aparatura necesară, şi dai voie unor cabinete medicale de la parterul unui bloc să-i avizeze pe cei din Transporturi. Acest lucru poate constitui una dintre principalele cauze care stau la baza accidentelor pe care le vedeţi zilnic pe şosele sau pe calea ferată. Probabil unul dintre motivele pentru care sunt preferaţi privaţii este şi faptul că noi, ca unităţi publice, nu putem da şpagă”, a declarat profesor doctor Denisa Popovici.

                                         Relu Fenechiu – plângere penală

Fostul ministru al Transporturilor Relu Fenechiu s-a ales cu plângere penală anul trecut din partea personalului sanitar pentru ordonanţa de urgenţă prin care trecea spitalele CFR de la Ministerul Transporturilor la Ministerul Sănătăţii. El este acuzat că a transferat spitalele CFR pentru interese imobiliare, făcând presiuni asupra angajaţilor ministerului şi pentru mutarea serviciilor medicale din spitalele CFR către clinici private.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *